Danskerne bliver udsat for IT-kriminalitet i stor stil.

Ny rapport fra Det Kriminalpræventive Råd og Forbrugerrådet tænk viser at der er brug for en langt større og mere systematisk indsats i kampen mod IT-kriminalitet, som bliver beskrevet som i voksende samfundsproblem. Nogle af de største problemer er Franarrede kortoplysninger og hackede kodeord, og hvert år bliver ca. 450.000 danskere udsat for IT-kriminelle handlinger.

I Danmark er vi verdensmeste i digital omstilling (udkåret af FN), men det betyder også at vi som samfund er i en stor fare for at løbe ind i IT-kriminelle grundet vores store berøringsflade med det digitale.

En ny undersøgelse fra Det Kriminalpræventive Råd og Forbrugerrådet Tænk undersøger danskernes såkaldte digitale risikoadfærd. Her bliver det blandt andet fremhævet at danskerne generelt har stor tillid til hinanden og til den digitale verden, og det kan IT-kriminelle udnytte. Svindlerne bruger med falske mails, SMS’er eller telefonopkald,og udnytter at vi er vant til at få beskeder om, at vores pakke er på vej eller modtaget, eller at vi har vigtig post fra det offentilige.

Fælles indsats mod IT-kriminelle

– Vi ser en bekymrende udvikling i den digitale kriminalitet i disse år, og de kriminelle er ofte ét eller flere skridt foran. Det er et konstant kapløb, hvor vi på den ene side prøver at sikre vores oplysninger, mens de kriminelle ofte finder smutveje. De kriminelle samarbejder ved at sælge og udveksle oplysninger om potentielle ofre. Derfor er det nødvendigt, at vi andre også står sammen – virksomheder, myndigheder og borgere – for at få skabt et effektivt bolværk mod IT-truslen, siger Erik Christensen, formand for Det Kriminalpræventive Råd.

Rapporten peger på, at der for eksempel bør oprettes forpligtende partnerskaber mellem virksomheder og myndigheder, herunder politiet. Her kan man erfaringsudveksle, skabe fælles initiativer og finde løsninger, der kan modarbejde digital svindel.

Vi har paraderne nede

I Forbrugerrådet Tænk understreger formand Anja Philip, at det er essentielt at sætte ind mod IT-kriminalitet, så forbrugerne for eksempel fortsat kan handle trygt på nettet og have personlige oplysninger i fred. Hun peger på, at de kriminelles tricks kan ramme os alle.

– Vi har ofte paraderne nede, når vi rammes af IT-kriminalitet. Vi sidder måske trygt hjemme i stuen, når vi modtager en fup-SMS om, at der er en pakke på vej. Vi har simpelthen ikke de fysiske faresignaler at navigere efter, som vi får, hvis vi for eksempel oplever en utryg situation på gaden. Og fup-hjemmesider kan være utrolig godt lavet. Derfor er det en vanskelig form for kriminalitet at gennemskue for mange af os. Dette problem kræver fælles løsninger. Det kan både være i form af oplysningskampagner eller ved at bruge og udvikle appen Mit Digitale Selvforsvar, som hele tiden prøver at advare om digitale trusler. Vi foreslår også, at virksomheder og myndigheder står sammen om at udvikle løsninger, der kan sikre os en tryg digital hverdag, siger Anja Philip.

Hos Northguard gør vi hvad vi kan for at sikre alle vores kunder, både når det kommer til at hjælpe med at identificere og uddanne, men også når det kommer til den direkte beskyttelse på jeres enheder. Kontakt os idag, og lad os få sikret din online-tilstedeværelse