Danskerne anmelder digital svindel som aldrig før!

Ny Hotline Bliver brugt Flittigt

Gennem de sidste 6 mdr. har digitaliseringsstyrelsen haft en hotline åben, hvor borgere kan anmelde digital svindel, samt modtage rådgivning hvis uheldet er ude.

It-relateret økonomisk kriminalitet er et stigende problem, og digitale svindlere udvikler hele tiden deres metoder til fx at franarre borgere deres personlige oplysninger. Det kan få ubehagelige konsekvenser, og derfor blev der for et halvt år siden etableret en hotline i Digitaliseringsstyrelsen til hjælp for borgere, der har mistanke om eller har været udsat for identitetstyveri.

De sidste 3 mdr. er de ugentlige opkald til hotlinen næsten 3-doblet, til nu at have omkring 150 opkald ugentligt.

omkring 85% af opkaldende handler om identitetstyveri, hvor borgeren har fået franarret sig sine oplysninger, primært via falske emails og sms’er

På grafen herunder kan du se fordelingen af de forskellige typer svindel. (kilde)

Graf over forskellige typer digital svindel

Pas på dig selv

Har du oplevet at være udsat for digital svindel? Hos Northguard specialiserer vi os i at sikre vores kunders enheder, så det kun er brugeren der har kontrol over hvem der får adgang til dine oplysninger.

Kontakt os allerede idag, og få dine enheder sikret.