Autoudfyldning kan give problemer

Pas på når du siger “husk mig”

Den stigende digitalisering har længe haft fokus på at gøre livet lettere for alle, både som borgere, medarbejdere, ledere, forældre og forbrugere, er vores hverdag fyldt med digitale løsninger hvor vi kan følge med, blive informeret, lave aftaler og alskens andre hverdagsting. I de fleste tilfælde skal man logge ind og give personlige oplysninger for at blive identificeret, og det er her der nogle gange kan opstå problemer.

Moderne enheder og browsere har nemlig mulighed for at kunne huske dig til næste gang, og i flere tilfælde kan man automatisk gemme sine kodeord og andre personlige informationer.

Vi har tidligere skrevet om de mulige problemer med autoudfyldning og password-managers  >>HER<<

Hvor meget må blive gemt?

Datatilsynet har truffet afgørelse i en sag vedrørende Rito ApS’ behandling af personoplysninger i forbindelse med automatisk udfyldning af personoplysninger om kunder ved køb på virksomhedens hjemmeside.

På hjemmesiden rito.dk var det muligt at indtaste en email-adresse, hvilket automatisk udfyldte de resterende nødvendige oplysninger for at foretage køb, også uden at den potentielle kunde havde identificeret sig yderligere, så længe de førhen havde købt noget på hjemmesiden. Dette gav mulighed for at man, så længe man kendte en eksisterende kundes email-adresse, kunne få adgang til deres resterende oplysninger.

Autoudfyldning kan ske inden for reglerne

Datatilsynet fandt i forlængelse af sagen anledning til at overveje, hvorvidt det – inden for rammerne af databeskyttelsesforordningens artikel 32 – er muligt for virksomheder at anvende en løsning, der autoudfylder oplysninger om brugere på en hjemmeside.

Det er i den forbindelse Datatilsynets umiddelbare vurdering, at løsninger med autoudfyldning af oplysninger, hvor den registrerede på forhånd har verificeret sig tilstrækkeligt på anden måde, eksempelvis via et unikt log-in på hjemmesiden, vil leve op til kravene om sikkerhed i databeskyttelsesforordningens artikel 32.

Meget lettere – mindre sikkert

Det siger sig selv; hvis dine oplysninger bliver automatisk udfyldt, gør det livet lettere for dig, da du både sparer tid og besværet ved selv at skulle huske tingene. Problemet er dog at det giver uvedkommende muligheden for lettere at tilgå dine personlige oplysninger. Lidt ligesom at et nøglebundt gør det lettere at have sine nøgle på sig, men også betyder at du har rigtigt svært ved at låse noget op hvis du mister det.

Har du brug for hjælp til at sikre dine oplysninger? Så tøv ikke – kontakt os allerede idag på tlf: +45 70206065